PENGALAMAN BEKERJA DI KFC

Hari ni aku nak story pasal bekerja di kfc. Kfc lah tempat aku belajar apakah erti bekerja sebab sebelum ni aku tak pernah bekerja pon kat mana² tempat. Ni pon aku kerja sebab aku cuti sem 5 bulan. Maklomlah waktu ni jadual dip nak di selaraskan dengan jadual degree. So, dari aku nyusahkn mak ayah kat rumah aku pon kerja. First impression aku pasal kfc ni. Aku pikir kfc lah tempat yang rilex. Sebab kerja dalam air cond, busy pon tak sebusy mana. Tapi, semuanya bertukar bila aku start bekerja. First day aku kerja manager arah aku masok department CSC. Ok sekarang ni mesti korang tertanya apa maksod CSC kan? Ok takpa jangan risau mai aku cerita sesatu pasal tugas² kat kfc ni.

Department CSC
Dept CSC ni bermaksod Cleaning Service. Kerja korang adalah korang kena moping lantai, bersihkan meja, tukar sos, basuh pinggan and something yang berkait dengan benda² pembersihan ni. Ok bagi aku lah rate kepentan yang aku bagi 50%. Preparation, korang kena standby mental bila meja bersepah and bila costumer tak puas hati dengan product. Maklomlah sebab korang yang paling dekat dengan costumer. Dept ni kurang kena marah dengan manager sebab korang jauh di mata manager. Tapi... Time busy korang aku busy sikit sebab korang kena amik tag number dari cashier and serve order dari drive thru.

Department Cashier
Bila aku sebut je pasal cashier siapa je tak tahu kan apa function dorang. Function cashier kat kfc ni boleh tahan lah. Tahap kepenatan aku rate 40%. Dept cashier ni perlu ambik order and serve makanan. Contohnya cust order dinner plate. So, cashier kena ambik 2 ketul ayam yang cook dah masak. Satu coslow n pota yang backup da prepare and pinggan yang dah dilap oleh CSC. So kerja dorang ni tak banyak gerak pon just kena berdiri je depan counter. Tapi kesakitan dept ni bila product jam. Cust akan tertunggu and beratur lama. So, time tu tahan je lah mental korang kalau kena maki dengan cust.

Department backup
Department ni agak busy sebab korang kena prepare banyak benda. Tahap kepentan 70%. Antara kerjanya, korang kena prepare coslow and pota bulk, coslow and pota prepared, masak nugget and semua yang korang order kecuali ayam and zinger fillet or strip, prepare mayo, prepare sos peri² and banyak lagi lah berkait dengan benda² cemtu.

Department drive thru(DT)
DT ni function dia ambik order for dt and function dia lebih kurang cam cashier sebab kena hadap counter jugak. Tapi kelainnya, korang kena prepare bugger, pota wadges and kentang goreng sendiri. Tahap kepenatan 60%. Kesakitannya sama je macam cashier. Bila ayam jam cust akan bising.

Department Cook
Okay ni lah department aku. Department paling bawak aku bersabar dalam kfc. Tahap kepenatan 80%. Kerjanya senang je masak ayam, zingger fillet, zingger strip, chicken strip and BCB. Tapi... Korang akan tahu bila korang jejak kaki dalam dept ni. Korang kena marinade ayam, kena pluck ayam, kena thaw ayam, kena angkat kret ayam. Semuanya boleh buat korang koyak dalam masa sehari. Camni lah dept ni aku tahu banyak benda kalau ada soalan korang komen and aku try jawab dengan detail.

And harini, aku da pikir masak² aku nak resign dari kfc ni sebab kerjanya agak menyakitkan. Sejujurnya aku cakap gaji yang korang terima tak setaraf dengan apa yang korang terima. Kalau korang nak pengalaman korang boleh lah try kerja. Tapi korang nak kerja tuk bina hidup, aku suggest tarik diri awal². Sebab apa? Korang akan hilang life korang. Shift tak menentu. Kena marah dengan manager lagi. Kena follow rule yang da macam rule sekolah. Korang confirm lah takkan tahan punya. Banyak benda aku nak luah. Tapi aku nak cerita sikit pasal shift yang ada kat kfc yang open bukan 24 jam. Yang 24 jam aku tak tahu lah pulak camne shift dorang.

Morning(8 pagi)
Bersiap untuk opening and prepare semuanya sebelum bukak store.

Middle(12 tgh hari/2 petang/10 pagi)
Sambung kerja morning and begitu lah sampai lah shift yang seterunya masuk.

Closing(3petang/4petang)
Kerja pembersihan pada 10 malam. Waktu ni korang kena basuh semua benda yang kotor. Boleh tanya kalau nak tanya. Malas nak cerita lebar haha.

Midnight(7malam/8malam)
Kerja pembersihan se clear yang mungkin sampailah korang buat macam mana morning masok.

Tu lah shift yang ada. Dalam jadual tu tak semestinya korang dapat masa yang sama. Based on manager, how they are manage your work time. Seminggu sehari cuti. Okay rasanya tu je kot untuk kali ini. Thanks sebab sudi baca. 😊


Ulasan

  1. hai, boleh saya tahu berapa basic kfc bagi dan apa kelebihan employee dapat selain socso dan kwsp?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bedasarkan pengalaman saya. Basic saya dpt 1000 tolak socso epf kwsp dapat la dlm 850 tu je kelebihan dia. Kerja kfc bawahan ni tuk orang bujang boleh la tapi kalau yang nak berumah tangga tu banyak cabaran dia.

      Padam
  2. Bro,adik aq kje kfc..tp dia x tau cara nak dapatkan surat pengesahan jawatan,ada cara x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro i think boleh tanya manager biasanya manager akan handle that things. Tapi pengalaman takde pon dia minta benda tu

      Padam
    2. Pangkat dalm kfc ape?star,star 2,star 3...

      Padam
  3. Kfc ni baik xyah keje ..gaji dah la lambat ..huhuhhu letih NK mampos..customer xyah citer per..so sngat X disarankan ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh la Ijan slow slow kayuh sementara nak cari kerja lain. Kalau dah ada anak bini aku tak syorlah

      Padam
  4. Hei..kalo nak kerja kfc, masa mane yg paling sesuai nak tanya staf or menager??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Basically aku syorkan kau direct dengan Restaurant Manager terus. Biasa dorg bekeliaran at pagi. So paling effective pagi jangan pergi tengah hari sebab lunch hour

      Padam
  5. Cara kerjaa dan apa perlu buat di dipartment cooking?

    BalasPadam
    Balasan
    1. cooking masak, bersihkan ayam, kemas peti ais, cuci dapur. Bagi aku cooking paling susah sebab korang kena ikut SOP ketat dorang

      Padam
  6. Haha mmg betul keje kfc ni sakit..sbb sya dh 4thun dah hadap..permpuan ke tak..keje sama je taraf nya..angkt katen pepsi,minyk,tepung..tahn je..tapi kalau sebt psl gji..mmg rugi sgt..sbb masa sya keje gaji rm1100-1200 sama taraf dgn pangkt ats saya..hahaha..lgy ii ddk cashier..org blkng yg jam product cashier kene hamun kene complain..hmm

    BalasPadam
  7. Ez je keje kfc ni.. Kalau nk gaji tinggi dtg penang airport sebulan 1600 x campor ot lg. . Ez je

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  8. Kalau interview .. Soalan apa yang manager selalu tanya ?

    BalasPadam
  9. Kalau saya, soalan biasa interview je, paling penting, betul ni berninat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salah... Soalan yg selalu die akan tnye boleh buat kerja lbih masa atau balik lewat

      Padam
    2. Korang kerja dulu baru tahu .. betapa penatnya bahagian cook ni , saya kerja bahagian cook saya tak tahan

      Padam
  10. Teruk Tak kerja Kat KFC ini...sebab Saya baru nak isi borang permohonan pekerjaan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerja mana2 semua penat , kerja penat xpe yg penting bole kawal tekanan dgn staff dan manager . Dpt manager yg masuk air bole layan kepala mmg syok .

      Padam
  11. saya baru je nk isi permohonan untuk keje kt kfc, tp sblom tu saya search review suasana keje kt sana, hahaha, semua ckp keje kfc dan mcd sama je.. semua ckp teruk, penat, gaji sikit, x berbaloi, hmmm betul sangat teruk ke? ☹️

    BalasPadam
  12. nak tanya, camne nak apply ye? maaf saya tak tahu sgt pasal benda2 ni huhu

    BalasPadam
  13. Nak pegi temu duga kfc kena bawak fail apa eh

    BalasPadam
  14. klau kerja dalam pukul 10 pagi sampai 6 petang boleh tak kak..brp ehh gaji 😅😅

    BalasPadam
  15. gaji kfc selalu masuk brpa hb ya ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Full time 25...part time 2 hb...paling lambat 4 hb

      Padam
    2. Omg gaji baru masuk semalam, diorang cakap sebab bulan 2 ni ade 28 hari je tu yg lambat kot 😤 betul x tak tau lah

      Padam
  16. Kalau csc paling senang dari cook dan semua tu boleh rehat rehat jap kalau cashier kalau bz duk je kat situ haha kalau nak gaji banyak kerje kat klia 1\2 kalau ot mahu lebih 1200

    BalasPadam
  17. Thank you sbb kongsi pengalaman..

    BalasPadam
  18. Kalau kita dh pohon nak amik csc,tp xda maklum balas cmne eh,tu maksud sy x diterima ke

    BalasPadam
  19. Keje kfc best klu manager x mcm harey😂

    BalasPadam
  20. Haiii, sya pun tgh bkrja di kfc skrg ni, saya ambik dprment cashier, yup, krja KFC ni mmang susah sbb prlu bnyak kluar kan tenaga, prlu tahan makin hamun cusstomer, kfc sya ni buka 24 jam, ada tiga ahift smuanyax, pagi, mlm, tgh mlm, yg pling susah adalh tgh mlm, sbb sya dh brapa kli mersa, mmang susah,bagi sya smua dpartment susah, sya cuma jdi cashier sja, kalau duit short, mmang kiter sndiri yg bayar, void pun mcm itu, x boleh ssuka hati tkan mnu di kaunter,krja kfc ni prlu ketahanan fizikal dn mental,

    BalasPadam
  21. saya resign kfc baru2 ni selepas kerja selama setahun. kerja as cook department. srs la sama mcm org lain kata yg kerja kfc ni tak setaraf ngn gaji kita. aku buat full time tpi rasa gaji tk cukup. aku ni kerja pon jarang gila minta cuti. hari raya aidilfitri, raya cina, deepavali semua perayaan la aku still kerja. itu pon baru la dpt gaji rm1000+. kalau gaji biasa rm800-900. walaupon badan kecil tpi aku ni kederat kuat cuma malas nk hadap ROCC and gaji sikit. tu yg resign

    BalasPadam
    Balasan
    1. Series laa gaji 1000+ je sebulan...x kena ngn keja cmtu

      Padam
    2. Aq prnah kje kfc dri 2017-2020,tpi bdk2 tmpt aq lain plk kteorg suka buat ot biar pon penat sbb mmng xde rmai staff lpstu kteorg dah ade ⭐⭐⭐ jdi gaji mmng asyuk laaa.. Basic lain+ot lain

      Padam
  22. Itu betul, Allah, pelik jugak kfc nie, die layam staff tak betul.... Klu dapat sikit, cer tanye manager, kengkadang manager salah kire, pastu buat diam, manager yang buruk perangai nie klu main duit, ko maki jer, banyak kes dah, aku dengar cerita adik aku pun berasap, kat kajang cari sir dan, die tu tahap kuang ajar gile, nyaris aku nak jumpe die..

    BalasPadam
  23. Dulu lepas spm aku pernah kerja part time kfc, bahagian cook, penat sangat,macam macam kena buat, paling penat bila closing kena bersihkan kitchen, letih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahahaha itu dia yang aku nak sampaikan true you

      Padam
  24. Masa zaman selepas habis spm aku ada apply kerja kfc ...sbb aku ni jenis tak leh duduk umah je buat perabis duit mak bapak aku, so aku cari kerja sementara tumggu result keluar..then apply kerja kfc , time aku minta tu waktu pagi dalam kul 11.00 pagi sbb tak ramai lagi costumer so senang lah nak apply ngan manager ..first day kerja memang rase janggal giler sbb tak kenal , tapi lama kelamaan timbul rase sayang kat dorang sbb semua jenis sporting ,baik termasuk manager nye ... kerja kfc honestly gaji memang sikit ... tapi kalau kau improve kerja kau..rajin ..datang awal ... selalu OT insyaallah boleh dapt lebih dari rm 1200 ..( ni tempat aku lah) just nak remind ...kerja kfc ke mcd ke pizza hut semua sama penat...kita kerja ni ambil pengalaman utk diri lebih matang di masa hadapan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak tanyaaa apa yg perlu sediakann sebelum intervieww like sijilll kah apa kahh

      Padam
  25. Masa zaman selepas habis spm aku ada apply kerja kfc ...sbb aku ni jenis tak leh duduk umah je buat perabis duit mak bapak aku, so aku cari kerja sementara tumggu result keluar..then apply kerja kfc , time aku minta tu waktu pagi dalam kul 11.00 pagi sbb tak ramai lagi costumer so senang lah nak apply ngan manager ..first day kerja memang rase janggal giler sbb tak kenal , tapi lama kelamaan timbul rase sayang kat dorang sbb semua jenis sporting ,baik termasuk manager nye ... kerja kfc honestly gaji memang sikit ... tapi kalau kau improve kerja kau..rajin ..datang awal ... selalu OT insyaallah boleh dapt lebih dari rm 1200 ..( ni tempat aku lah) just nak remind ...kerja kfc ke mcd ke pizza hut semua sama penat...kita kerja ni ambil pengalaman utk diri lebih matang di masa hadapan...

    BalasPadam
  26. Masa zaman selepas habis spm aku ada apply kerja kfc ...sbb aku ni jenis tak leh duduk umah je buat perabis duit mak bapak aku, so aku cari kerja sementara tumggu result keluar..then apply kerja kfc , time aku minta tu waktu pagi dalam kul 11.00 pagi sbb tak ramai lagi costumer so senang lah nak apply ngan manager ..first day kerja memang rase janggal giler sbb tak kenal , tapi lama kelamaan timbul rase sayang kat dorang sbb semua jenis sporting ,baik termasuk manager nye ... kerja kfc honestly gaji memang sikit ... tapi kalau kau improve kerja kau..rajin ..datang awal ... selalu OT insyaallah boleh dapt lebih dari rm 1200 ..( ni tempat aku lah) just nak remind ...kerja kfc ke mcd ke pizza hut semua sama penat...kita kerja ni ambil pengalaman utk diri lebih matang di masa hadapan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Best la dapat camtu aku tiap hari hadap manager annoying

      Padam
  27. Kerjalah mcd lg okey kot..naik manager pun senang..cuma kena ikut soc laa..penat tu mmg laa..nama pun nk cari rezeki halal🤣

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagi aku lah kerja kedai makan penat dia 2x ganda

      Padam
  28. Was² aku nak msok KFC ni...dengan komen korang 😂

    BalasPadam
  29. Yaa betul tu gaji tdk setaraf dgn kerja yg kita buat😅.Tp okla ada pengalaman

    BalasPadam
  30. nak tanya. kalau resign 24jam gaji burn ke? baru sebulan keje.

    BalasPadam
  31. tumpang tanya tuan blog, kalu tuan blog tahu menahu boleh tanya kalau KFC/ MCD kerja bahagian rider delivery tu macam pulak ye? kalau full-time bagaimana gaji macam mana dan part-time bagaimana gaji macam mana, masuk kerja macam mana etc? harap tidak menyusahkan tuan blog. TQ

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Alhamdulillah gaji department rider saya dh bole dpt sebulan 2k busuk2 pun tapi penat dia bila hujan panas order bertimbun hahahah dh dkt 2 tahun saya keja naik star 1 also permmanemt fulltime basic 1500 utk 24j store kalau 12j basic 1350 utk fulltime la kongsi pengalaman saya kat sini sikit haha

      Padam
    3. thank you mr. black tapi minta maaf kurang jelas, ini untuk KFC rider ke or MCD rider? also part-time memang 12jam ke? saya dengar pulak MCD rider 1 order 10 ringgit betul atau tidak menahu..

      Padam
    4. Rider mcd satu order dpt RM10 but KFC tk sure skrg brow

      Padam
  32. Kerja KFC aku rasa senang sebab sebelum tu aku kerja kilang besi. Dapat anugerah pekerja contoh walau baru kerja beberapa bulan. Aku berhenti sebab gaji guna cek lambat 2 minggu dari staf lain. Lepas tu masuk kerja kilang ayam. HAHAHA.

    BalasPadam
  33. Aku bekas pekerja kfc batch 2006,aku last kerja 2009, aku berhenti sebab dah tak tahan sangat kerja kfc, bukan pasal teruknya sistem Kerja (walaupun kerjanya mmg teruk sikit termasuk disiplinnya) tapi lebih kepada Area Managernya yg kuku besi.
    Aku kerja kfc semua department aku buat, kira dh senior sampai jadi wakil kfc tempat aku utk bertanding antara kfc2 yg lain untuk merangkul Champs Challange (org keje kfc je tau ape tu)
    Then aku hampir nak jadi supervisor tapi aku berhenti 24j sebab Area Manager aku.. Aku kecewa sgt2. Penat tau keja kfc ni, siapa yg kerja kfc je tahu mcmmana. Lepastu rezeki aku dapat gov, alhamdulillah.. Tapi seronok keje kfc ni sebab dua benda je, kawan2 yg baik dan makan free hehehe..

    BalasPadam
  34. skrg kfc gaji hour rm5.30 lau mula2 kje....so far kje okey pnt mmg pnt..tapi pkr2 blk gji 800 ssh nk dpt...sedihhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seriuslah macam bawah dari gaji minimum yg kerajaan tetapkan jek.

      Padam
  35. Ak pon nk keja kt KFC tapi tu lah komen macam ii erk hahah ,

    BalasPadam
  36. okay je keje kfc. sy part time kat sana. if nak prgi solat atau rest boleh je request ngn manager. gaji if target nak dapat rm 1 k keats. kena rajin2 OT atau ambik jam. so if korang nak try kerja. tryla arrange timing korang. cuma korang kena hadap la cara2 atau perangai rakyat malaysia yang x reti makan tu. hihihi. coz my case, jarangla rakyat malaysia makan x tumpah. mmg sikit sangat. nak bersihkan meja and tray tu agak mencabarla. plus yg cerewet suka pilih2 bahagian ayam tu pun satu hal. time diaorg order kat cashier xda pulak nak request bahagian dada ke apa..hahaha. pelik kan rakyat malaysia ni. tahu makan ayam je.

    BalasPadam
  37. Hi, nak tanye, hostel utk pekerja ada disediakan ke?

    BalasPadam
  38. Aku bekas pekerja kfc batch 2006,aku last kerja 2009, aku berhenti sebab dah tak tahan sangat kerja kfc, bukan pasal teruknya sistem Kerja (walaupun kerjanya mmg teruk sikit termasuk disiplinnya) tapi lebih kepada Area Managernya yg kuku besi.
    Aku kerja kfc semua department aku buat, kira dh senior sampai jadi wakil kfc tempat aku utk bertanding antara kfc2 yg lain untuk merangkul Champs Challange (org keje kfc je tau ape tu)
    Then aku hampir nak jadi supervisor tapi aku berhenti 24j sebab Area Manager aku.. Aku kecewa sgt2. Penat tau keja kfc ni, siapa yg kerja kfc je tahu mcmmana. Lepastu rezeki aku dapat gov, alhamdulillah.. Tapi seronok keje kfc ni sebab dua benda je, kawan2 yg baik dan makan free hehehe..

    BalasPadam
  39. Aku bekas pekerja kfc batch 2006,aku last kerja 2009, aku berhenti sebab dah tak tahan sangat kerja kfc, bukan pasal teruknya sistem Kerja (walaupun kerjanya mmg teruk sikit termasuk disiplinnya) tapi lebih kepada Area Managernya yg kuku besi.
    Aku kerja kfc semua department aku buat, kira dh senior sampai jadi wakil kfc tempat aku utk bertanding antara kfc2 yg lain untuk merangkul Champs Challange (org keje kfc je tau ape tu)
    Then aku hampir nak jadi supervisor tapi aku berhenti 24j sebab Area Manager aku.. Aku kecewa sgt2. Penat tau keja kfc ni, siapa yg kerja kfc je tahu mcmmana. Lepastu rezeki aku dapat gov, alhamdulillah.. Tapi seronok keje kfc ni sebab dua benda je, kawan2 yg baik dan makan free hehehe..

    BalasPadam
  40. Hurmmm rabu ni dh msuk kerja kfc hahhaha bce komen semue org rse tkut nye tpi tulh kn bukn senang nop cri duit skrg ni😭😭btw kasut utk pekerja kfc ni pakai yg bertali ke xbertali ok?ke due2 je buley

    BalasPadam
  41. berapa ringgit utk 1 jam ? dan brapa jam purata seorang pekerja akan bekerja ?

    BalasPadam
  42. kalian yg baru nak keje di kfc ni boleh la cuba. kalau tak penah keje mana2 tempat disarankan utk cuba keje di kfc. sebagai ex staf 2015 dulu masuk lak time disember lps habis spm dia punya raging tu sampai sakit2 badan cehh 🤣🤣. tak penah keje kan ha mendapat la sekali. tapi takpa nak cari pengalaman punya pasal kita keje je. gaji masa tu sejam rm4 lebih tak sampai rm5 pon. tak tahu la payment skg brp. gaji penah dibayar lewat so kene pikir masak2 perbelanjaan masa keje sini dulu. keje sehari 6 jam kadang 8 jam kadang 10 jam ikut manager brp2 nak kasi 🤣 best la masatu sbb tak penah keje. bestnya ada kawan & makan free. tak bestnya ofcourse la bila kedai kau dilanda manusia sbb disember kan paham2 la haha.
    harap membantu 😊

    BalasPadam
  43. Pergi kwsp kene bawak ape er manager suruh pergi sendiri pulan

    BalasPadam
  44. Semua kerja penat...klo yg xbiasa keje lasak xdi saran kan..yg sado² ok...klo yg lembik cari kerja petik buah jer😂

    BalasPadam
  45. kalau dibuang gaji macam mana

    BalasPadam
  46. Nak tanya , aq kerja 7 hari , bahagian cook , x tahan pastu aku blah , gaji dapat tak untuk 7 hari aq kerja tu , aq dah sign semua surat , detail2 bank pun semua dah kasi

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KENAPA KORANG KENA PANDAI ENGLISH?

Universiti Teknologi MARA atau UiTM